zaterdag 1 oktober 2016

Vijg stekken



Vlakbij mijn Nederlandse huis staat een enorme vijg met prachtige grote groene vijgen die op dit moment rijp zijn. Ik ben dol op vijgen. Houd eigenlijk van alle zoet fruit.
In Belmont zie je geen vijgen. Te koud? Grondsoort? Geen idee. Ik hield het altijd op te koud. Een aantal jaren geleden heb ik al een een vijg gepland die ik als stek mee nam bij vrienden in de Provence. Hij groeit wel maar jeetje hoe langzaam! En ik heb nog geen vrucht gezien.
Sinds een aantal jaren valt het me op dat er in Nederland ook vijgen groeien. En dan niet alleen de boom zonder vruchten maar, zoals bij mij in de straat, met prachtige grote vruchten (zie foto). Een speciaal ras? 
Als vijgen in Nederland groeien moet het in Belmont toch ook lukken?
Met toestemming van de eigenaar van de vijg mocht ik takken afsnijden om te stekken. En het lukt!
Volgend jaar uitzetten in Belmont en een paar jaar wachten. Als het net zo lang duurt voordat er vruchten zijn als bij mijn geente appel dan duurt het nog wel een tijdje.





Geen opmerkingen: